Nad touto otázkou sa asi zamyslí každý, kto sa rozhodne predávať svoju nehnuteľnosť. Tak sa skúsme na to pozrieť detailnejšie, na čo všetko musíte myslieť, ak by ste sa pustili do predaja vo vlastnej réžii BEZ REALITKY, a čo môžete získať, ak svoju nehnuteľnosť zveríte realitnej kancelárii / maklérovi:
1. Stanovenie ceny, výhody prípadne nedostatky nehnuteľnosti – Realitný maklér má/mal by mať prehľad o aktuálnom dianí na realitnom trhu. Čo má konkurencia v ponuke a približne za akú cenu, prípadne aké má Vaša nehnuteľnosť silnejšie stránky (napr. či ma balkón, väčšiu výmeru, pivnicu, typ rekonštrukcie, nepriechodnosť izieb/dispozícia, …) aby Vám vedel poradiť pri určovaní ceny. Tak ako Vy máte prehľad vo svojej práci, on by mal mať prehľad čo sa predáva naokolo, v akom stave a za akú cenu.
2. Upratanie / Upravenie nehnuteľnosti, oprava a úprava nehnuteľnosti, „home staging“ – Samozrejme maklér u Vás nebude upratovať 😉 ale ako človek, ktorý videl akým spôsobom upravené byty záujmu záujemcov, mal by Vám vedieť poradiť. Aj keď je byt v pôvodnom stave, vie pôsobiť na fotkách čistý a hlavne útulným dojmom.
3. Kvalitné fotografie nehnuteľnosti, prípadne čím viac obľúbenú virtuálnu prehliadku – Keď je už byt uprataný/upravený/útulný, treba túto emóciu zachytiť aj na fotografiách. Taktiež ak sú dobre vyhotovené fotografie, vie si kupujúci predstaviť priestrannosť miestností a už sa vie vopred zamyslieť, či by mu táto rozloha/dispozícia vyhovovala. Väčšina maklérov spolupracuje s fotografmi, ktorí im takéto fotky prípadne virtuálne prehliadky vyhotovujú. Napr. balíček „Realitná asistentka“ je tu pre tých, ktorí si chcú nehnuteľnosť predávať sami, ale chcú mať profesionálne fotky, prípadne svoju nehnuteľnosť odprezentovať aj cez virtuálnu prehliadku.
4. Vytvorenie inzerátu a „vypustenie nehnuteľnosti do sveta“ – Platí to isté ako pri prvom bode: “Tak ako Vy máte prehľad vo svojej práci, on by mal mať prehľad čo sa predáva naokolo.“ Realitný maklér nielenže vie, čo treba v inzeráte vypichnúť a má predplatenú inzerciu na realitných portáloch ale venuje sa tomu pravidelne, teda každým obchodom naberá nové skúsenosti, ktoré zužitkuje aj pri predaji tej Vašej.
5. Inzerát zafungoval, začínajú sa ozývať potencionálni kupujúci. Na prvý pohľad je to super! 🙂 Inzerát pridaný, ľudia volajú… ale klienti volajú najmä vtedy, keď to vyhovuje im. Teda napríklad keď ste v práci a nemôžte zdvihnúť, … a len v ojedinelých prípadoch trvá nájdenie záujemcu týždeň. Veľa krát si len chcú upresniť nejaký detail, ktorý síce bol uvedený v inzeráte, ale mohli ho prehliadnuť, prípadne majú menší rozpočet ako je Vami požadovaná cena/minimálna hranica, pod ktorú nechcete ísť. A ďalší, kto Vám bude volať, sú samotní makléri – nemajte im to za zlé, je to ich práca, a hlavne tí „pedantní“ chcú mať prehľad o každej nehnuteľnosti naokolo.
A teraz si predstavte, že v práci nemôžte dvihnúť telefón, a už keď sa k telefonátom dostanete, tak možno aj hodinu strávite telefonovaním, a ďalší čas obhliadkami. A od toho všetkého Vás dobre zvolený maklér odbremení – ušetrí Vám čas telefonátmi, správami, nadbytočnými obhliadkami, a predstaví Vám už len vážnejších záujemcov. Taktiež ak predávate nehnuteľnosť, v ktorej sa nezdržiavate (je prázdna alebo tam máte nájomcov) Vám to vie ušetriť ešte viac času.
PS: Ak chcete byť naozaj od tohto odbremenený, je vhodné zveriť nehnuteľnosť len jednému maklérovi / realitnej kancelárii (aj keby ste nechceli podpísať hneď „exkluzívnu zmluvu), lebo ak dáte nehnuteľnosť napr. 5 maklérom, namiesto komunikácie a dohadovania obhliadok s jedným maklérom to budete robiť 5 krát a riešiť celú logistiku obhliadok – ale od toho ste chceli byť predsa odbremenený! Nakoniec z celého rozhodnutia zveriť predaj viacerým maklérom príde po pár dňoch únava a znechutenie. Pretože denne budete prijímať telefonáty od maklérov ohľadom aktuálneho stavu, či to náhodou ešte nepredala nejaká RK, a či teda môžu prísť na obhliadku so záujemcom. Budete riešiť na úkor vlastného času logistiku obhliadok a informácie pre maklérov, čo by mala byť vlastne prioritná úloha samotnej realitnej kancelárie. A nakoniec aj tak tú províziu budete musieť 1 z nich vyplatiť. Takže základná otázka: K čomu bolo vlastne dobré to rozhodnutie, zveriť predaj viacerým Realitným kanceláriám? A predsa… je bežná prax, že makléri spolupracujú, pretože pracujú v záujme svojich klientov, či už klienta zastupujú ako predajcu alebo kupujúceho, takže o predaji Vašej nehnuteľnosti sa takto vďaka spolupráci medzi RK dozvie viacero kvalitných maklérov.
6. Viem vyargumentovať svoju požadovanú cenu? Maklér dobre pozná faktory, ktoré vplývajú na cenu. Má prehľad a aj nadhľad a tak niekedy vie spraviť z nevýhody výhodu. Ak predávate napr. byt v pôvodnom stave, vie to podať ako výhodu, kupujúci si vie nehnuteľnosť prerobiť podľa vlastných predstáv. Vie mu podľa svojho prehľadu povedať práve výhody Vášho bytu. Maklér Vás vie zastúpiť aj pri vyjednávaní, samozrejme posledné slovo máte Vy, ale aj pri vyjednávaní háji Vaše záujmy a to k čomu ho viaže zmluva o sprostredkovaní predaja a na čom ste sa Vy dohodli.
7. Rezervácia nehnuteľnosti a kúpna zmluva – Rezervačná zmluva Vám ako predajcovi ukazuje, že kupujúci má vážny záujem a kupujúci má potvrdené, že nehnuteľnosť nepredáte tretej osobe, kým sa vybaví financovanie a vypracuje sa kúpna zmluva. Väčšina maklérov/realitných kancelárií má spoluprácu s advokátom alebo právnikom, ktorý vypracuje kúpnu zmluvu na mieru. Napríklad v našej realitnej kancelárii máte vypracovanie kúpnej zmluvy, vklad na kataster a poplatok za kolok v rámci provízie realitnej kancelárie. A balíček „Realitná asistentka“ je tu pre tých, ktorí si chcú nehnuteľnosť predávať sami, ale chcú mať advokátom vypracovanú kúpnu zmluvu a podaný vklad na kataster.
8. Odovzdanie nehnuteľnosti – Maklér pripraví odovzdávací protokol, tento protokol umožní zmenu odberateľa / zmluvného partnera voči poskytovateľom médií (elektrina, voda, plyn) a služieb (správcovská spoločnosť, spoločenstvo vlastníkov).
9. Pri predaji nehnuteľnosti sa môžu vyskytnúť naozaj neočakávané udalosti či prekážky, a preto je dobré zveriť tento obchod naozajstným odborníkom, ktorí sú aktívnymi členmi aj napríklad Realitnej únie SR s certifikátom „Realitný maklér“, kde maklér v rámci certifikácie získa 150 hodín s odborníkmi v realitách a ukončením získava Štátnu akreditáciu z realitnej činnosti. Teda okrem bežnej praxe máte ako klient/predávajúci istotu, že Váš maklér ovláda a zvláda (teda mal by zvládnuť) všetky prekážky, ktoré by mohli pri predaji Vašej nehnuteľnosti vzniknúť.